Oleh zain-ys
Kitab Nahjul Balaghah itu amat popular di
kalangan penganut Islam dan penganut Syiah. Isinya mengandungi ucapan, khutbah
dan surat yang disandarkan kepada saidina Ali r.a.
Timbul persoalan di sini, apakah benar isi
Nahjul Balaghah itu benar-benar asli dari Ali r.a.?
Nantikan artikel dari al-ahkam.net menjawab
persoalan ini..
Bagi mereka yang biasa dengan pengajian
hadis, sudah pasti menjawabnya dengan kata-kata Ibnu al-Mubarak:
الإسناد من الدين، ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء
Maknanya: Sanad itu sebahagian dari agama.
Dan, kalaulah tiada sanad, nescaya seseorang itu akan berkata apa sahaja
semahunya.
Kata imam al-Zahabi di dalam Siyar A'lam
al-Nubala' ketika menulis biografi al-Murtadha Ali bin Husain bin Musa
al-Musawi:
Menurutku dia adalah penulis kitab Nahjul
Balaghah, yang disnibahkan lafaznya kepada Imam Ali r.a. Tanpa sanad.
Sebahagiannya mengandungi kebatilan dan terselit juga di dalamnya kebenaran.
Namun di sana terdapat topik-topik yang tak mungkin diucapkan oleh imam Ali
r.a.
Ada yang mengatakan: Malah ia (Nahjul
Balaghah) disusun oleh saudaranya yang bernama al-Syarif al-Radhi...
Kata al-Zahabi lagi: Di dalamnya terdapat
cercaan terhadap para sahabat Rasulullah s.a.w. maka kami mohon perlindungan
dari Allah dari ilmu yang tidak memberi manfaat.
Web islamqa.info kelolaan Syeikh
al-Munajjid ada menyebutkan;
Sebahagian ulama yang menyatakan kedustaan
yang terdapat di dalamnya ialah al-Khatib al-Baghdadi di dalam al-Jami' Li
Akhlaqi al-Rawi Wa Adabus Sami'. Begitu juga dengan Ibnu Khalikan, al-Shofadi
dan selain mereka. Kesimpulan yang dapat diambil dari semua itu ialah:
Jarak masa antara penyusun kitab dan antara Ali r.a. adalah tujuh
genarasi perawi. Penyusunnya telah membuang semua perawi berkenaan. Sebab
itulah perkataannya tidak boleh diterima tanpa sanad.
Seandainya pengarangnya ada menyebutkan sanad, tidak boleh tidak ia
mestilah dikaji dan disiasat tahap kepercayaan mereka itu.
Al-Murtadha, tuan punya kitab ini bukanlah ahli riwayah melainkan dia
adalah seorang mutakallim agama dan tahap kepercayaannya.
Cercaan terhadap para sahabat yang terdapat di dalamnya memadai untuk
menolaknya.
Cercaan dan makian yang ada di dalamnya bukanlah dari akhlak mukmin,
lebih-lebih lagi di kalangan para imam mereka seperti Ali r.a.
Terdapat di dalamnya percanggahan dan ibarat yang tidak kemas yang pasti
ia bukanlah dari imam-imam dalam bidang Balaghah dan Bahasa.
Kitab Nahjul Balaghah ini diterima oleh golongan
Syiah Rafidhah secara pasti kesahihannya sebagaimana al-Quran sedangkan ia
dalam keadaan penuh dengan percanggahan. Ini menjadi bukti bahawa mereka tidak
mengambil tentang berat hal ehwal agama mereka dalam urusan yang melibatkan
penapisan dan pengesahan sumber samada ia sahih dan kukuh atau sebaliknya.
Atas asas ini, jelas kitab ini tidak sah
dinisbahkan kepada Ali r.a. Ia juga dengan segala isikandungannya samasekali
tidak menjadi hujah di dalam masalah syarak. Adapun untuk membacanya kerana
mahu menelaah isikandungannya dari sudut balaghah, maka hukumnya sama seperti
membaca mana-mana kita lughah/bahasa tanpa menisbahkannya kepada Amiril
Mukminin Ali r.a.
Kesimpulan
Kitab Nahjul Balaghah BUKAN ASLI DARI ALI
R.A. KENAPA?
Ditulis selepas 4 genarasi periwayatan
Tiada sanad
Penyusunnya bukan ahli riwayah
Ada cercaan ke atas para Sahabat
Ada caci maki yang pasti bukan dari Ali r.a.
Ucapannya ada yang pasti bukan dari pakar Balaghah dan bahasa
Teks penuh rujuk sini: http://www.islamqa.info/ar/30905
Tidak ada komentar:
Posting Komentar